Maglebarnet

Hvorfor Maglebarnet

Vi arbejder med Maglebarnet for at blive tydeligere på vores identitet som skole. Vi ønsker at udvikle os og være en skole som passer i tiden og sigter mod fremtiden ved hjælp af en fælles vision. Vi ønsker at skabe dannede, dygtige, empatiske børn, som har mod på livet og videre læring.

Hvad er Maglebarnet?

Maglebarnet er en række overvejelser om, hvad vi som organisation gerne vil fremme gennem de faglige og sociale aktiviteter, vi foretager os på Maglegårdsskolen, i GFO og FC. Det er værdier, vi tænker man skal have med sig sammen med en stærk faglighed, for at have bedre muligheder for at leve et godt liv. Vi har valgt at opdele værdierne i fem kategorier med dertilhørende underpunkter. Kategorierne eller indholdet af dem skal ikke ses som evigt gyldige, men som noget der udvikler sig over tid, og som vi er i dialog om. Kategorierne er:

• Livsduelighed

• Fællesskab

• Samarbejde

• Læringstilgang

• Robusthed

Hvordan arbejder vi med Maglebarnet?

Det pædagogiske arbejde omkring Maglebarnet fungerer på fire planer.

Skoleudvikling og fælles sprog: Maglebarnet bruges som fælles sprog for medarbejdere, børn, forældre og ledelse, når vi taler skoleudvikling. Det er med rod i Maglebarnet, vi argumenterer for vores valg i undervisning og fritid. Det er desuden med Maglebarnet, at vi ser på, hvordan vi kan oversætte nationale og kommunale initiativer ned i en lokal sammenhæng.

Teamudvikling: Tankerne om Maglebarnet er også med til at støtte udviklingen af de professionelle læringsfællesskaber (teams), der er omkring børnene. Teams sætter på baggrund af Maglebarnet konkrete mål i teamsamarbejdet. Disse evalueres på teamudviklingssamtaler to gange årligt.

Skole-hjem-samarbejde: Maglebarnet danner ramme om skole-hjem-samarbejdet. Forældrerepræsentantskabet styrkes gennem to årlige møder, der har til formål at inddrage forældrerepræsentanterne i skolens arbejde og opkvalificere forældresamarbejdet.

Progression: For at understøtte årgangenes arbejde med værdierne udarbejder medarbejderne et idekatalog over, hvordan man kan arbejde med værdierne på de forskellige klassetrin og fritid.

Vores mål for eleverne

På Maglegårdsskolen sigter vi mod at skabe livsduelige mennesker. Når vi skriver livsduelighed, forstår vi det som en række fremtidige mål:

Livsduelighed

• Jeg kan udsætte mine behov

• Jeg føler mig tryg til at kunne bede om hjælp

• Jeg kan sætte ord på mine følelser

• Jeg kan se muligheder frem for begrænsninger

• Jeg skaber mening med og hviler i mit liv

For at skabe livsduelige mennesker har vi fire fokuspunker, som vi arbejder med og for.

Fællesskab

• Jeg viser hensyn og omtanke for andre

• Jeg tager del i et forpligtende fællesskab

• Jeg tør stå op for nogen og noget