Fritidsordning - 0.-3. klasse

Velkommen til GFO Maglegård.                                                                                 Kontakt tlf. 27 11 22 14

GFO Maglegård tilbyder et pædagogisk professionelt fritidstilbud, før, under og efter skoletid. Barnet kan gå i GFO fra børnehaveklasse til og med 3.klasse. Vi har i år 200 børn og 11 pædagoger ansat. Barnet kan møde ind om morgenen, spise sin medbragte morgenmad og lige indstille sig på, at nu er det snart skoletid.

Kl. 8.00 starter skolen. I børnehaveklassen er der pædagoger fra GFO’en med hele skoledagen. Efter frokost pausen, er der stadig to lektioner tilbage af skoledagen, her vil undervisningen primært blive varetaget at de pædagoger der er der om formiddagen, samt de pædagoger der  er der om eftermiddagen.
I  de andre klasser er der tilknyttet klassepædagoger til alle klasser. De deltager i den understøttende undervisning

Hver dag afholder vi en lille samling hvor vi serverer et lille mellemmåltid (minimad)

I GFO’en vægter vi sammenhængen med skolens øvrige liv højt.  Det betyder, at vi i tæt samarbejde med skolens lærere ønsker at skabe et så udviklende og professionelt miljø omkring børnenes ”frie” tid på skolen som overhovedet muligt.

GFO'en holder til i indskolingshuset: Her bliver alle børn samlet fra skoletids slut

Fremtidens GFO. Den nuværende 0.klassesbygning vil blive en fælles GFO for alle børn fra 0. til 3. klasse. Det vil sige, at 2. og 3. klasserne vil have fritidsordning/GFO sammen med 0. og 1. klasserne. Dette tiltag sker på baggrund af færre voksne og vil på sigt kunne skabe en langt større værdi og mening for børnene. GFO’en vil blive indrettet med forskellige værksteder som, Krea-, Træ- og malerværksteder, café, lounge og spillerum med bevægelsesmuligheder.

I forbindelse med at vi ombygger GFO’en til en værksteds-GFO giver det også Maglegårdsskolen mulighed for at bruge lokalerne til spændende aktivitetsrum om formiddagen.

I forhold til de nye 0. klasser har vi stor fokus på at give dem en god og tryg start på GFO’en og deres skoleliv. Derfor vil 0. klasserne i den første periode, indtil efterårsferien, have et begrænset udeområde, som bliver på den lille legeplads. Senere hen vil de indgå på lige fod med de øvrige børn, hvor de kan benytte sig af Maglegårdsskolens områder.

Formålet med Fremtidens GFO er at give børnene mulighed for at udvikle sociale færdigheder, lære at samarbejde og opbygge venskaber på tværs af alder, køn, kultur og etnicitet.

Fremtidens GFO skal være et tilbud, hvor børnene frit kan vælge mellem fri leg og forskellige aktiviteter, som varetages af det pædagogiske personale. Endvidere skal Fremtidens GFO skabe et trygt og inkluderende miljø, hvor børnene føler sig velkomne og respekterede. Børn har brug for at udvikle sociale færdigheder og i takt med ambitionen om Maglebarnet skal det pædagogiske arbejde kunne målrettes mere på fællesskaber, dannelse og leg.

Tiden i GFO’en er en fornuftig blanding af voksenigangsatte aktiviteter og leg. Personalet i det enkelte hjemmeområde planlægger selv sin dagligdag men altid med reference til det ugentlige personalemøde.

I legen er alt tilladt, og børnene sætter selv rammerne. I legen eksperimenterer børnene med ting, der kan være både svære og måske endda lidt skræmmende udenfor legen. I legen udfordrer børnene hinanden og deres egne evner både fysisk og psykisk, men mest af alt fordrer legen tid til fordybelse og masser af grin og fantastiske stunder sammen med vennerne. Legen er derfor et grundelement idet at blive et helt menneske. Vores mål er, at børnene i al den tid de er hos os, møder voksne, der både menneskeligt og fagligt vil noget med dem. Børnene skal møde et bredt udvalg af aktiviteter, samt muligheder for kvalificeret samvær – både med hinanden og med de voksne. Vi tilstræber, at børnene udvikler en høj grad af selvstændighed baseret på en god selvværdsfølelse. Det skal være rart at være barn på Maglegårdsskolen og det har vi et voksenansvar for sker. Der er gennem de sidste år kommet en øget fokus på det arbejde der foregår i landets pædagogiske institutioner og kravet om en øget synlighed også på fritidsområdet er ved at slå igennem.

Vi arbejder med mål– og indholdsbeskrivelser samt synlig læring. Det er hensigtsmæssigt, at legeaftaler laves udenfor skole og GFO tid. Mange børn går til fritidsaktiviteter bl.a. på skolen. Det er ikke vores ansvar at sende børnene af sted til aktiviteterne, men vi forsøger at hjælpe dem med selv at huske tiden.

Personale I GFO'en:

Katrine, Lisbeth, Elly, René: Primær pædagoger i 0. klasse

Tommy; Rikke: Primær pædagoger i 1. klasse

Mette, Tobias: Primær pædagoger i 2. klasse

Peter, Sebastian: Primær pædagoger i 3. klasse

Maya og Theodor: Pædagogmedhjælpere

Husk at:

• At give besked hvis jeres barn ikke kommer
  • At hente jeres barn til aftalt tid, da det ellers kan give anledning til unødvendige bekymringer for jeres barn.
  • At give et ekstra stykke frugt i tasken– aktive børn bliver tit sultne sidst på dagen
  • At give børnene tøj med efter vejret

mandag til torsdag 7:00 - 17:00
fredag 7:00 -16:00