Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Elevambassadørgruppe

 

First take på en intro-video. Lydniveauerne hopper op og ned - det kigger vi på straks i det nye år,  men indtil da må du selv have en hånd  volume-knappen og passe på ørerne, hvis du har højtaler tæt på din øregang. 

Siden her var under konstruktion ved årsskiftet 2019/20. Det vil fortsat være i udvikling og bevægelse, selvom fremdriften for projektet på tværs af årgange blev ramt af coronarestriktioner

I videoen her over og de andre videoer, der er i 'pipeline' søger eleverne i CSF-ambassadørgruppen  at formidle lidt om hvad arbjedet går ud på og hvad de har fået ud af at være med til at grave et par spadestik dybere i compassionate systems - en tilgang, der på forskellige måder præger hele Maglegårdsskolen. 

Der er mere konkret at se om vores udskoling generelt og CSF-ambassadørgruppen (MyLEAP) specifikt på hhv. side 16-17 og 36-37 i Gentofte Kommunes folder om Fremtidens Udskoling. Se den her   og i artikel i Gentofte Lige Nu, decembernummeret udgivet 17/12-2019

Compassionate Systems på Maglegårdsskolen

Vi har været blandt de allerførste skoler i verden til at oversætte tankerne bag Compassaionate Systems Framework in Schools til praksisser i børnehøjde.  

Alle lærere og pædagoger har siden 2016 fået et sted mellem 17 og ca. 100 timers in person træning af samarbjedespartnere fra M.I.T (Peter Senge/Maette Miriam Böll; Massachusetts Institutute of Technology), og alle elever på skolen har været involveret i varierende grad.  Eleverne i ambassadørgruppen i særlig intensiv grad. 

Vi glæder os over, at de første lokale samarbejdspartnere melder sig og at vi i Byens Hus (Gentofte Kommunes udskolingshus) får rammer til at dele viden og erfaringer og udvikle arbejdet i samarbejde med andre skoler. 

i 2019 har vi i CSF-ambassadørgruppen blandt andet ...

... arbejdet lokalt med fx at:

  • understøtte skolens arbejde med de 17 verdensmål for bæredygtig global udvikling
  • understøtte arbejdet med børns rettigheder Børnekonventionen. Maglegårdsskolen er Unicef Rettighedsskole og ambassadørgruppen er fødte medlemmer af skolens Rettighedsråd, og det er også 2 fra ambassadørgruppen, der har sæder i hhv. det nationale og det nordiske retitghedsråd 
  • undervise i en lang række af skolens egne klasser (peer-2-peer), før sommerferien.
  • bidrage til at oversætte nogle af systems tools til indskolingssprog, løbende

 

.. og arbejdet ud af huset:

  • Afholdt workshops for 
    • for lærere og leder i Rødovre kommune - en hel dag, tre forskellige workshops [link], 7/8-2019 på Campus Carlsberg
    • for Teach For All, annual global conference ...how can we prepare students to shape a changing world [link], 21/10-2019 i Yerevan
    • for en anden skoles samlede udskolingsslærergruppe (4 timers intro til tankegange og tre praktiske værktøjer at tage med hjem); på Maglegårdsskolen, 4/11-2019
  • 28. maj i Rådhushallen: Foredrag ved to ambassadørgrupper på baggrund af verdensmålsudfordringer; Borgmester Hans Toft bød velkommen, skolens børn (hele 8 årgnag og mange fra indskoling og mellemtrin var tilstede i salen sammen med forældre, direktører, eksterne sammarbjedspartnere. Skolebørn fra thailand og Indiana var sammen med interesserede fra alle verdensdele (undt. Antarktis) og forskere/professorer fra både Harvard og MIT med via videolink
  • holdt virtuelle onlinemøder med ambassadørgruppen i Jakarta, senest 10/12-2019
  • vi har 2 ambassadørgruppeelever  i GK, Advisory Board på skoleområdet 
  • 1 elev i Det Nationale Rettighedsråd, DK (Unicef)
  • 1 elev i Det Nordiske Rettighedsråd (Unicef)
  • deltaget i tilrettelæggelsen af Breathe With Me, Maglegård; ca 500 elever der lærte om hjernen og kunst og compassion i fin kobling [link til video; og artikel i Villabyerne], 4-7/11-2019

 

Alt det arbejde er globalt. Ikke forstået som noget, der altid i første omgang, helt direkte vedrører hele kloden. Med noget der er tænkt i systemiske helheder (helhedstænkning = global tænkning)

...ingen af delene har vi gjort alene. Tak til alle der har hjulpet os, og været med. Men vi er jo kun lige gået i gang ... 

  • vi har deltaget i at udvikle Gentoftes bud på en model for design tænkning, til brug i Byens hus og bæredygtigt, skabende processer på alle kommunens skoler
  • Vi skal også være med til at bygge et rum i Byens Hus på Hellerupvej, så de abstrakte modeller til tankerne kan få fysiske manifestationer i virkeligheden. Vi arbejder fx med et system-isbjerg. Det er en abstraktion, der skal få os til at opdage det mere usynlige under 'vandet overflade', se adfærd over tid, dynamikker og adfærdsmønstre, og får 'øje' på, hvilke mentale modeller der kan ligge til grund for hændelser vi kan observere  

 

... og så skal vi lige straks:

  • til at bidrage med viden, workshops og sparring, når en anden af kommunens skoler om lidt kommer i stærk opstilling (vi ved det, vi har mødt dem.) ind på denne bane og vil spille med. Det bliver sjovt! Det er noget af det vi glæder os meget til, for der er plads til (og efter vores opfattelse brug for) flere, der forfølger disse tanker og mål. 
  • til Rødovre igen og møde alle skoleledere der
  • og forhåbentlig brede nogle af redskaberne og tankegangene ud til andre Unicef Rettighedsskoler

Send flere penge ....

... selvom, vi kan gøre meget, for det vi har. Det er en del af vores elevers læring og den understøttende undervisning + peer 2 peer undervisningen styrkes. Elever lærer af og med andre elever. Der er en win win. Men det koster arbejdstid at lave den gode supportstruktur for elevernes udfoldelse og læring.

... hvis vi skal endnu længere ud over rampen og have mulighed for at allokere store mængder af tid til at formidle og lave workshops. Vi har gjort og gør gerne en del for egne kræfter og midler, for vi kan se at eleverne bliver dygtigere af det. Men badekarret er ikke en uudtømmelig ressource (se mere om stock and flow-redskabet i et andet afsnit snart). Der kan blive behov for økonomisk hjælp udefra, hvis vi i større omfang skal bruge skolens egne lærerkræfter ud af huset. Det vil kræve en bæredygtig model

... hvis vi skal have det fulde læringsudbytte af indsatsen. For så vil det kræve tid til at lave research, følge med i, hvilke effekter det har for børns læring. Hvem vil være med til det?). Og til at kommunikere det vi sammen finder ud af ud til andre, for at udnytte den lærings systemiske forandringspotentiale. Globalt!  

... hvis du sidder på en fond og savner et godt formål, så er vi lige her, vi tager telefonen og er klar med en plan ...