Vision - Udviklingsarbejde

DM

Compassion

Maglegårdsskolen

(udklip fra artikel skrevet af DM i skoleudvikling 2019)

I en verden med store udfordringer for kloden og dens beboere, er der behov for nye tilgange til at arbejde med sunde, bæredygtige, fundamentalt gode og langsigtede løsninger på komplekse problemer. Maglegårdsskolen, der er certificeret Unicef Rettighedsskole, arbejder med FN’s 17 verdensmål, ud fra konkrete videnskabelige metoder, i børnehøjde.

På Maglegårdsskolen arbejder man med Compassionate Systems.

Resultaterne er fremragende. Oversættelsen er svær.

Det rummer et væld narrativer og praktiske vinkler på skoleudvikling. Og det spiller ind i alle skolens udviklingsdagsordner (fx stærke læringsfællesskaber med deltagelsesmuligheder for alle, synlig læring, faglig progression, trivselsinitiativer og innovationsorienteret, motiverende skole, og i lokale bud på udvikling af Fremtidens Udskoling / fremtidens skole). Det har praktisk betydning og effekt for faglig progression, refleksion og læring, men også helt konkrete nye måder at indlede timer med at få børne- og voksenhjerner i ro og fokus.

”På alle store spørgsmål findes simple svar – og de er som regel altid forkerte”
- Peter Senge, M.I.T

Sammen med M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology) arbejder Maglegårdsskolen med at udvikle systemisk opmærksomhed i børnehøjde. Det sker ved at oversætte og didaktisere konkrete, praktiske tilgange, modeller og metoder, der i årtier har været anvendt til forandrings- og innovationsprocesser i virksomheder og organisationer. Tankegange, der kommer fra feltet omkring systemisk ledelse og som ligger bag kulisserne, i maskinrummene, ved fx internationale samarbejder under klimatopmøderne. Udviklingen på Maglegårdsskolen udspilles i rammerne for et internationalt pionérarbjede med navnet: Compassionate Systems Framework.

Hvorfor?

Verdens vigtigste to do-liste. 17 mål for bæredygtig global udvikling

I en verden, hvor store udfordringer tårner sig op, er der behov for at uddanne og danne elever, der kan reagere på og agere i komplekse problemstillinger på måder, der skaber langsigtede og bæredygtige løsninger. Som vi kan være i, som mennesker.

Der er behov for redskaber til og træning i – kognitivt og emotionelt – at forstå, undersøge og håndtere komplekse sammenhænge. Ingen af FN’s 17 verdensmål, ingen af de mentale samfundsudfordringer, som er i fortvivlende vækst og alt for reelle i vores skolesystem (præstationspres, angst, stress, depression), forstås eller finder bæredygtige svar ved simple kvikke fix eller lappeløsninger i snuptag. De problemstillinger, som desværre ofte mødes med kortsigtethed, kalder på mere bæredygtige, kloge handlinger.

Compassionate Systems-arbejdet handler om at nedbryde silo-tænkning, arbejde med større sammenhænge på måder, der er konstruktive og ikke betyder, at mennesker rammes af fortvivlelse og magtesløshed. Det gælder over for problematikker på kloden, blandt kammerater, i klassen, på skolen, i klubben, i kommunen. Det handler også om ’international mindedness’ og ’global citizenship’. At forstå hvordan ting er forbundet i komplekse økologiske og sociale kredsløb.

Livet i det moderne samfund (ud over klimaproblematikker og de 16 andre verdensmål, ikke mindst udfordret digitalisering, device-afhængighed og nye virtuelle sociale samværsformer) stiller store, formentlig stigende, krav til menneskeligheden og menneskeheden. Der er brug for andre svar, end de der har bragt os og samfundet hertil, hvor mennesker bliver syge og kloden lider. Det er svar, der fordrer etik, moral, personlig resiliens, stærke fællesskaber og forståelse for udfordringernes kompleksitet. At forhold sig aktivt og nytænkende til det, er det 21 århundredes innovation.

Læs mere på http://dmskoleudvikling.dk/artikel/magleg%C3%A5rdsskolen-2019-gentofte